A-Z ELEKTRO leden / únor 2019

MONTÁŽNÍ SYSTÉMY 48 | A-Z ELEKTRO | leden/únor 2019 Pneumatickémotory pro bezpečné zpracování P odle navíjených materiálů jsou na pohony kladeny nejrůznější požadavky: Někdy je to vysoká rychlost, někdy preciznost a dál zvládnutí velkého množství. Spekt- rum se pohybuje od surového papíru až po desetimetrové šířky, přes tenké fólie až uhlíková vlákna s nízkou elasti- citou a extrémní pevností v tahu. Například papírové pásy o průměru rolí přibližně dva metry se navíjejí vysokou rychlostí až 2.000 m/min. Fólie jsou citlivé materiály, které musí být navíjeny a odvíjeny velice precizně a na- víjením kovů vznikají vysoké objemy, což má opět vliv na proces navíjení. Jako pohon jsou vhodné především pneumatické motory DEPRAG SCHULZ GMBH u. CO.: nabízejí požadovanou všestrannost. Lamelový motor přitom fun- guje na jednoduchém principu. Rotor, obíhající v excentrickém válci je uveden do pohybu. Lamely jsou tla- čeny odstředivou silou na stěnu rotoru a vytvářejí pracovní komory. V těchto pracovních komorách expanduje stlačo- vaný tlakový vzduch, tlaková energie se mění na kinetickou – rotor se otáčí. Pro pneumatické motory je typické automatické přizpůsobení otáček při změně zatížení. Během chodu na- prázdno pracuje pneumatický motor zcela odlehčený. Pokud působí proti nízkému zatížení, tedy s nízkým krouti- cím momentem na vřetenu motoru, leží pracovní otáčky blízko otáček volnoběž- ných. Při zvyšování krouticího momentu se pracovní otáčky snižují. Pneumatický motor dosahuje maximálního výkonu při 50 % volnoběžných otáček. V tomto rozsahu je obzvlášť úsporný. Ve srovnání s elektromotorem vytváří pneumatický motor vysoký spouštěcí mo- ment a může být bezproblémově zatížen, resp. přetížen až do zastavení. Po sní- žení zátěže se opět ihned rozeběhne. Další předností je snížená spotřeba ener- gie pneumatických motorů při zvyšování krouticího momentu, zatímco elektromo- tor má při maximálním momentu nej- Úspěšně zvládnuté procesy navíjení Energeticky úsporné nastavení pohonu pro téměř všechny aplikace vyšší spotřebu proudu. Stla- čený vzduch je navíc v podstatě bezproblémový zdroj energie: Nevzniká žádné nebezpečí od elektrického proudu, je vyloučen zkrat. Nastavení na maximální krouticí moment Pro stanovení motoru je rozhodující především požadovaná rychlost na- víjení a maximální krouticí moment. Pro výpočet maximálního krouticího momentu je brán v úvahu největší možný průměr role, tzn. role v celkovém navinutém stavu. Rychlost navíjení musí být zajištěna i v plně navinutém stavu. Pokud je na roli méně materiálu, průměr role je menší, motor navíjí ma- teriál automaticky rychleji – pracovní otáčky se přizpůsobí úměrně zatížení (nižším krouticím momentem). Když se motor otáčí příliš rychle, je možné otáčky plynule upravit změnou množ- ství vzduchu, provozního tlaku nebo kombinováním obou způsobů. Regulace otáček množstvím vzduchu Regulací množství vzduchu lze otáčky redukovat jednoduše a flexibilně. Podle konkrétního použití lze zvolit buď při- škrcení vzduchu na vstupu, nebo na vý- stupu. Přiškrcením přívodního vzduchu se sníží otáčky motoru, aniž by poklesl výkon resp. krouticí moment pneuma- tického motoru. Škrticí ventil zabrání výfuku vzduchu a vytvoří tak zadržený tlak nebo protitlak – otáčky se sníží. Pokud je navíc požadováno také sní- žení výkonu resp. krouticího momentu motoru, doporučuje se přiškrcení přívodního vzduchu. Pokud jde napří- klad o způsob navíjení, při kterém má nekonečný materiál během navíjení zů- stat napnutý, musí být trvale na motoru stlačený vzduch. Regulace otáček provozním tlakem Technická data pneumatických pohonů DEPRAG se zakládají na provozním tlaku 6 barů. Každý z těchto motorů může být libovolně provozován se 4 až 6,3 bary, aby byl výkon vhodně přizpůsoben pro konkrétní použití. Pokud je například Pneumatický motor určený do zařízení MULTIVAC k odstranění okrajových pásů

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk3NzY=