A-Z ELEKTRO leden / únor 2019

leden/únor 2019 | A-Z ELEKTRO | 69 SPECIÁLNÍ KABELY A PŘÍSLUŠENSTVÍ HELUKABEL CZ s.r.o. Důl Max 39 273 06 Libušín/Kladno Tel.: +420 312 672 620 Fax: +420 312 672 621 E-mail: prodej@helukabel.cz www.helukabel.cz k letadlu a vozíky je možno bezpečně zasunout do letadla. „Jenom letadla ve vzduchu vydělávají peníze. Proto při nakládce musí vše pro- bíhat velmi přesně a rychle,“ říká Michael Harter, zodpovědný za produkty Elektrik Catering ve firmě DOLL. „Závady způso- bují vysoké náklady.“ Pak kufr zase sjede dolů, podpěry se zasunou a cateringové zdvihové vozidlo odjede do kuchyně, kde celý proces začíná znovu. Do kufru, který musí být neustále klimatizovaný, aby byl dodržen chladicí řetězec, se vejde přibližně 40 vozíků. Jídlo se zase ohřívá až v letadle . „Téměř všechny velké a významné cateringové společnosti používají vozidla firmy DOLL“, říká Trox. „Neboť bezpečnostní předpisy na letištích na celém světě jsou stále přísnější a naše technologie jsou v případě bezpečnosti osob a materiálů vynikající.“ Připraveno pro svět Cateringová zdvihací vozidla patří již více než 20 let do produktové palety firmy z Oppenau. Zpočátku byla cateringová vo- zidla výrobkem pro malý okruh zákazníků vedle vozidel pro transport dřeva, těžkou dopravu a armádu. Sériově se vyrábějí od roku 2005. V mnoha případech dává zá- kazník k dispozici nosné vozidlo, na které pak DOLL nasadí nástavbu. Prodává tři různé typy nástaveb: x-cat M s poloviční kabinou pro řidiče pro catering malých le- tadel s předávací výškou menší než jeden a půl metru, x-cat M s kompletní kabinou pro řidiče pro větší letadla s předávací výškou do šesti metrů a xcat L pro největší osobní letadlo na světě, Airbus A380. Tato verze může vyjet do výšky více než osmi metrů. DOLL je jedním z mála výrobců na světě, kteří jsou certifikováni pro pod- poru Airbusu A380. „U Airbusu A380 se dveře nacházejí v horní palubě, nad křídly“, vysvětluje Michael Harter. „To znamená, že kom- pletní nástavba ve výšce více než osm metrů musí být posunuta ještě o tři metry dopředu. Pro přesné nastavení polohy u dveří letadla může pracovník obsluhy vy- sunout plošinu o 60 centimetrů do strany a lávku ještě o dalších 110 centimetrů kupředu.“ Velká předávací výška a posun kufru vyžadují zvláštní koncept podpěr. Aby byla zajištěna předepsaná odolnost vůči náporu větru, vysunou se podpěrné válce na každé straně o půl metru – v USA, kde je třeba počítat s ještě silnějšími poryvy větru, dokonce o celý metr. Firma DOLL dodává pro americký trh sestavy do Bridgeportu u Philadelphie, kde je dceřiná společnost DOLL-Amerika na místě montuje na trucky. Nástavby DOLL je možné nastavit na všechna běžná šasi nákladních aut, takže pak mohou být používány také na veřejných silnicích. „To je důležité například pro catering na letišti JFK v New Yorku, kde se komerční kuchyně nachází ve vzdále- nosti 40 mil“, říká Uwe Trox. Ty něco vydrží Od roku 2015 se starají typy kabelů MEGAFLEX 500 a MULTIFLEX 512, stejně jako dvě zvláštní vedení od společnosti HELUKABEL o to, aby se mohl kufr ca- teringového zdvihacího vozidla pohybo- vat nahoru a dolů, dopředu a dozadu. Rozhodující zde byla přestavba všech vozidel z řízení s programování pomocí připojení na řízení programované pamětí (PLC). „Pro tento účel potřebovala firma DOLL hybridní kabely, které přenášejí jak elektrickou energii, tak elektronické sběrnicové signály“, vysvětluje Rainer Maier, územní prodejní manažer firmy HELUKABEL. „Proto jsme vyvinuli obě zvláštní vedení, která jsme s ohledem na průřez vodiče a stínění speciálně při- způsobili cateringovým vozidlům. V nich se nacházejí také zkroucené páry pro přenos sběrnice CAN.“ Kabely musejí něco vydržet: musejí být odolné vůči odmrazovacím prostředkům, které se na letištích masivně využívají, a vůči UV záření. Kromě toho neobsahují halogeny, aby v případě požáru nevzni- kaly žádné toxické plyny. „Dodržení polo- měrů ohybu bylo rozhodující především pro A380“, zdůrazňuje Michael Harter. DOLL klade vysoké nároky také na tep- lotní odolnost: musí vydržet až do mínus 30 stupňů. „Naše cateringová zdvihací vo- zidla se totiž používají ve všech klimatic- kých zónách světa“, říká Uwe Trox. „Něco dobrého jíst chtějí koneckonců i hosté, kteří nastupují do letadla na Sibiři.“ O společnosti DOLL Fahrzeugbau GmbH, Oppenau Z výrobce kočárů, sekyr a nožů pro použití v lese se firma založená v roce 1878 vyvinula ve specialistu na nástavby a návěsy užitkových vozidel. Dnes je firma DOLL kromě jiného aktivní v odvětví transportu dřeva, těžkého transportu a manipulace na letištní ploše. Výrobce vozidel vyrábí cateringová zdvihací vozidla v sériích od roku 2005. DOLL je jedním z mála výrobců, kteří jsou certifikováni pro zásobování Airbusu A380. Společnost má 350 zaměstnanců. Kontejner zdvihacího vozidla, naložený jídlem, jede po stisknutí tlačítka rychle a přesně k letadlu. Michael Harter, Uwe Trox a mistr elektrikář Andreas Bolz (zleva) demonstrují v areálu firmy DOLL, jak je to jednoduché. Firma HELUKABEL vyvinula dva speciální kabely pro použití v cateringových zdvihacích vozidlech. Na letištích celého světa musí odolat odmrazovacím prostředkům a UV záření.

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk3NzY=