A-Z ELEKTRO leden / únor 2019

3D TISK leden/únor 2019 | A-Z ELEKTRO | 93 Siemens, s.r.o. Communications (CC) Siemensova 1 155 00 Praha 13 Vladimír Bukač Tel.: +420 724 652 306 E-mail: vladimir.bukac@siemens.com www.siemens.com Připojte se k nám na Facebooku: www.facebook.com/SiemensCZ Sledujte naše novinky na Twitteru: https://twitter.com/SiemensCzech nebo https://twitter.com/chytramesta úředníky velvyslanectví ve Velké Britá- nii. Dodnes se zachovalo pouze několik málo modelů, včetně dvou, které jsou přezdívány Gin a Tonic. Tyto vozy stály v Rustonově továrně v Lincolnu od šedesátých let. Případ chybějícího impa Na rozdíl od Gina, byl Tonic, který byl postaven v roce 1923 a vyvezen do Austrálie, opravdový vrak. Geoffrey de Freitas, britský velvyslanec v letech 1950-1961, na něj narazil během svého působení v Austrálii. V šedesátých letech ho přivezl zpět do Anglie a vrátil zpět firmě Ruston. V plánu bylo, že ho tovární učni opraví. Chyběla ale nebo byla výrazně poškozena spousta důležitých komponent. Například byla poškozená skříň řízení a mezi jinými úplně chyběl i imp, který měl sedět na mřížce chladiče. Poněvadž se již ztratily veškeré technické výkresy, odlévání jednotlivých chybějících dílů by bylo neúměrně drahé. Nová naděje svitla Tonicu v roce 2003, kdy Ruston koupila společnost Siemens s vidinou rozšíření výroby malých spalovacích turbín. V tomto oboru byla Rustonova továrna na špici již od 60. let minulého století a v Lincolnu se turbíny vyrábějí dodnes. Tonic musel počkat až do roku 2016, kdy pod Siemens přešla společnost Material Solutions. Firma z Worcesteru se specializuje na využí- vání 3D tisku v průmyslové výrobě, za- měřuje se především na součásti turbín a strojírenské díly. Dávný sen se splnil. Skříň řízení byla vyrobená znovu a na mřížku chladiče usednul nový imp. Vytisknout skříň řízení trvalo jen pět dní, i když váží několik kilogramů. Použita byla nere- zová ocel a technologie tavení kovového prášku. Součástka se stavěla vrstva po vrstvě, přičemž každá z těchto vrstev měla pouhých 20 mikrometrů. Gin a Tonic brzy opět spolu Gin, model A1 vyrobený v roce 1920 a vybavený 2,6 litrovým motorem o výkonu 15,9 koňských sil, se v roce 2018 zúčastnil závodů veteránů na zá- vodním okruhu v Cadwellském parku v Lincolnshiru. Tonic by se teoreticky mohl závodu také zúčastnit, ale pořád ještě není úplně kompletní. Potřebuje nové čelní sklo, nové polstrování a nové čalounění. Nebude to ale trvat dlouho a tento impozantní model B2 z rusto- novské dílny s 3,3 litrovým motorem a výkonem 20 koňských sil se postaví na startovní čáru závodů veteránů vedle svého parťáka. Není to ale pouhá nostalgie, co moti- vovalo společnost Siemens obnovit tyto dva krásné veterány. Tonic je zároveň i živým důkazem toho, jak velký poten- ciál má aditivní výroba pro logistiku náhradních dílů v mnoha průmyslových odvětvích. Více informací o výzkumu a vývoji naleznete na https://www.visionsmag.cz/ Siemens Česká republika Siemens patří mezi největší technologické firmy v České republice a již více než 125 let je nedílnou součástí českého průmyslu a zárukou inovativních technologií. Se svými 12 000 zaměstnanci se řadí mezi největší zaměst- navatele v Česku. Portfolio Siemens pokrývá řešení pro průmysl, energetiku, dopravu a veřejnou infrastrukturu, technologie budov a zdravotnictví. Český Siemens je průkopníkem v oblasti Průmyslu 4.0 a Smart Cities, v rámci kterých přináší zákazníkům komplexní digitální produkty a služby. Více informací naleznete na http://www.siemens.cz. Trvalo to pět dní, než se vytiskla nová skříň řízení. Na pravé straně je vidět původní poškozená část. Dobová reklama. Společnost Ruston & Hornsby byla založen v roce 1840 pod názvem Proctor a Burton. V roce 1857 vstoupil do společnosti Joseph Ruston, a ta nyní nese jeho jméno. Mezi lety 1919 a 1924 firma rovněž vyráběla automobily. Společnost Materials Solutions z anglického Worcesteru je od roku 2016 součástí společnosti Siemens. Firma se specializuje na aditivní výrobu komponent z pokročilých materiálů. Foto Phil Crow

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk3NzY=