A-Z ELEKTRO květen/červen 2015

ŠKODA TRANSPORTATION BULLETIN 20 | A-Z ELEKTRO | květen/červen 2015 N ová lokomotiva 109E Emil Zátopek českého výrobce Škoda Transpor- tation získala schválení k uvedení do provozu na celé německé železnici. Už předtím získala tato schválení v pěti evropských zemích – v Rakousku, Polsku, Maďarsku, Slovenské a České republice. V roce 2013 navíc získala jako druhá na světě certiŽkát TSI High Speed RST, což je dokument nutný pro evropskou interoperabilitu vysoko- rychlostního železničního systému. Lokomotiva 109E je třísystémový, vysokorychlostní stroj určený pro komerční provoz s rychlostí až 200 kilometrů za hodinu. Celá výroba a kompletní vývoj proběhly v plzeňské společnosti Škoda Transportation. Předností lokomotivy jsou především její vysoký výkon, spolehlivost, nízká spotřeba energie a šetrnost k život- nímu prostředí. „Úspěšně jsme ukon- čili sérii předepsaných a náročných zkoušek, které byly nutné pro získání povolení k provozu na německé želez- nici a německý drážní úřad EBA nám dal klíčové povolení k provozu. Celý proces byl velmi náročný, ale jsem rád, že česká lokomotiva je jednou z prv- ních HS lokomotiv na světě, která tato povolení získala,“ říká Tomáš Ignačák, generální ředitel společnosti Škoda Transportation. Nová třísystémová lokomotiva je určena pro provoz na tratích želez- ničních koridorů všech sousedních zemí České republiky a v Maďarsku. V těchto zemích bude schopna plynule přejíždět území s rozdílnými napáje- cími systémy. Stroj tak odpovídá speci- Žckým podmínkám tratí a napájecím systémům se střídavým napětím 25 kV/50 Hz, nebo 15 kV/16,7 Hz, případně i se stejnosměrným napětím 3 kV. „Zejména německý drážní úřad EBA (Eisenbahn-Bundesamt) je v procesu Emil Zátopek má povolení k provozu v Německu schvalování naprosto nekompromisní a často v technickém posuzování jde až do nejmenších detailů. Škoda Transportation díky přístupu všech členů homologačního týmu, a to jak kmenových pracovníků společ- nosti, tak externích spolupracov- níků, celý proces nakonec úspěšně zvládla a za to patří všem kolegům upřímné poděkování,“ říká Petr Špalek, hlavní inženýr pro kolejová železniční vozidla společnosti Škoda Transportation. Do samotného vývoje nejrychlejší a nejvýkonnější tuzemské lokomotivy investovala Škoda Transportation více než 950 milionů korun. O náročnosti výroby nového stroje svědčí i to, že lokomotiva je protnutá zhruba třiceti kilometry kabelů a má více než deset tisíc elektrických spojů a spojení. Při její výrobě Škoda Transportation používala ty nejmodernější materi- ály. Například vláknové kompozity podobné těm, jaké slouží u vozů Formule 1 a výrazně zlepšují jízdní vlastnosti vozidla a namáhání trati. Maximálnímu zajištění bezpečnosti věnovala Škoda Transportation velkou pozornost. Nová lokomotiva proto splňuje ty nejpřísnější bezpečnostní limity. Tomu odpovídá i její kon- strukce – například v oblasti kabiny strojvůdce jsou deformační zóny, které mají při případné kolizi za úkol pohl- tit velké množství energie. Obdobným způsobem je navrženo i upevnění pluhu před lokomotivou. Při extrém- ním nárazu v rychlosti 110 km/h do překážky typu nákladního vozu s cis- ternou o váze 15 tun kolem strojvůdce zůstane nepoškozený a nedeformo- vaný prostor. Díky odolnosti je navíc možné lokomotivu relativně jednoduše opravit. V rámci zkoušek také úspěšně absolvovala testy protipožární ochrany. Na stroji jsou instalovány požární čidla a účinná aktivní hasicí zařízení. Stěna mezi kabinou a stro- jovnou odolala požáru po dobu celých patnácti minut. Lokomotivou 109E plzeňská Žrma navazuje na dlouholetou tradici výroby elektrických lokomotiv, kterých dodala na trh více než 5,5 tisíce kusů. Počátek výroby moderních elektric- kých lokomotiv sahá až do roku 1928, kdy Škoda vyvinula lokomotivu 1Elo, kterou provozovaly Československé dráhy. Nová třísystémová lokomotiva je určena pro provoz na tratích železničních koridorů všech sousedních zemí České republiky a v Maďarsku.

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk3NzY=