A-Z ELEKTRO listopad / prosinec 2017
REDAKČNÍ ČLÁNEK 54 | A-Z ELEKTRO | listopad/prosinec 2017 Uber Elevate: Vědeckofantastická představa o létajících strojích ve městech odstartuje v roce 2020 Už od dávných dob byla představa budoucí přepravy prezentována jako spousta létajících strojů nad hlavami lidí a to jak ve městech, tak i kdekoli jinde. Pokud pomineme pár vrtulníků například pro záchrannou službu a podobně, ve městech se zatím tato forma dopravy stále neobjevila. L etecká doprava si ale našla hlavní místo v podobě dálkových mezi- městských a mezinárodních letů, kdy je možné přepravit stovky lidí i na ti- síce kilometrů rychlostí blížící se tisíci kilometrů za hodinu. Uber si ale myslí, že už nastala ta správná doba a technologie dospěly natolik, že můžeme lokální leteckou dopravu pomalu odstartovat, byť v rámci speciálních „taxi“ určených pro více lidí a nikoli pouze jako osobních řešení pro jednotlivce, které můžeme pozorovat u automobilové dopravy. UberAir a VTOL Služba UberAir už na vybraných mís- tech umožňuje si objednat klasický vrtulník, který vás přepraví na danou destinaci. V případě Uber Elevate chce ale poskytovat zcela nový druh přepravy, který je postaven kolem VTOL (Vertical takeo and landing). Jedná se o letoun, který je vybaven nastavitel- nými vrtulemi, takže dokáže přistá- vat a odlétat ve vertikálním směru a posléze pro vyšší rychlost, ovládání a nižší spotřebu naklonit vrtule a vyu- žívat plochu křídel. VTOL má tak hlavní výhodu, že nepo- třebuje žádný velký prostor pro rozjezd podobně jako třeba klasické letouny, ale díky použití natáčeným vrtulím je mnohem exibilnější než klasický vrtulník. Oproti vrtulníku je VTOL s křídly mnohem efektivnější, což je v tomto použití kritické. Vzhledem k tomu, že má platforma využívající tyto stroje sloužit jako dostupná lokální přeprava na delší vzdálenosti, musí být cena za převoz co nejnižší. Pouze baterie a elektřina Jedním z problémů letecké dopravy je znečišťování ovzduší spalováním obrov- ského množství paliva. Letouny VTOL v rámci Uber Elevate budou stejně jako třeba drony, postavené pouze kolem bate- rie a elektrického napájení, které se bude starat jak o chod vrtulí, tak i integrova- ného řídícího systému. Zatím se počítá s tím, že kapacita ba- terií bude kolem 140 kWh, což je přibližně o polovinu více, než má nejvyšší verze elektromobilu Tesla Model S 100. Stan- dardní vzdálenost pro přepravu v rámci Uber Elevate by měla být kolem 80 kilo- metrů tam a zpět s tím, že po přistání je přibližně 10 minut čekání na místě. Během této doby by mělo dojít k rychlému dobíjení baterie (podobně jako třeba u Superchargerů). Uber počítá s tím, že baterie bude mít vždy k dispozici energii pro minimálně 30 minut letu navíc s tím, že spodní hranici 20 % energie baterie nebude využívat. Díky tomu se prodlouží výdrž baterií, která by dle odhadů měla být kolem 2 000 cyklů. Hmotnost VTOLu bude přibližně 1,8 tuny. Protože se Uber zaměřuje i na životní prostředí, bude se snažit, aby elektřina pro nabíjení pocházela co možná v nej- větším měřítku z obnovitelných zdrojů jako je solární energie, větrné elektrárny a podobně. Uber prohlásil, že chce s VTOL letou- nem řešit všechny neduhy vrtulníku – hluk, nebezpečí, vysokou cenu a dopad na životní prostředí. Nečekaně levné Uber si spočítal, že díky těmto všem výho- dám VTOLu dosáhne postupně na stej- nou cenu, jako v případě Uber X, což je o trochu luxusnější verze automobilové dopravy od Uberu. VTOLy budou mít kapacitu pro čtyři osoby včetně pilota. Ten ale do budoucna nejspíše ani nebude potřeba. Předpoklá- daná rychlost je 240 až 320 km/h, díky čemuž zaujme právě ty, kteří chtějí být na daném místě opravdu rychle.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk3NzY=