A-Z ELEKTRO listopad / prosinec 2017

REDAKČNÍ ČLÁNEK listopad/prosinec 2017 | A-Z ELEKTRO | 55 V průměru Uber plánuje, že bude VTOLy využívat na trasách s délkou kolem 50 kilometrů s tím, že bude docházet k nabíjení po každém přistání. Výhodou je, že se nemusí stavět žádné drahé při- stávací plochy a v mnoha případech lze přistávat přímo na upravených střechách budov. Jako ukázku zmiňuje Uber napří- klad přepravu mezi San Franciskem do San Jose, která bude místo 2 hodin trvat pouze 15 minut a při zpáteční cestě tak ušetříte téměř čtyři hodiny (polovinu pracovní doby). Taková možnost, pokud bude za podobnou cenu jako běžné taxi přes Uber X, je bezkonkurenční. Vůbec se přitom nemusí řešit žádné problémy se zácpami, které jsou právě v hlavních městech obrovské a musí se už v mnoha případech řešit různými omezeními. Spolupráce s NASA Protože ve vzduchu bude takových VTOLů létat více, je potřeba zajistit bezpečné podmínky pro celou koordi- naci letů, aby nedošlo k haváriím a vše bylo řízené jako u klasického letového provozu. Uber v tomto případě spolupra- cuje s NASA, aby tento systém byl hotový co nejdříve. K dosažení ideální konstrukce nového letounu Uber spolupracuje i s dalšími společnostmi v oblasti letectví (například i s Boeingem), aby projekt mohl odstar- tovat už v roce 2020. Uber chce pochopi- telně co nejrychleji škálovat, takže pokud půjde vše dobře, dočkáme se rychlého rozšiřování nejen po hlavních městech v USA, ale i v ostatních zemích. Vše se bude odvíjet od toho, jak se Uberu bude dařit získávat licence na provoz tohoto způsobu dopravy. Budoucnost bez pilota Ve zmíněném roce se sice ještě počítá s využitím lidského pilota, který bude mít k dispozici řadu automatizovaných systému pro snadnější a hlavně bezpeč- nější provoz. V blízké budoucnosti, kterou lze odhadovat jen na několik jednotek let od této doby, lze ale počítat s tím, že lid- ský pilot bude zcela nahrazen autonom- ním systémem. Oproti provozu na silnici je totiž ve vzduchu při letu vše jednodušší. Systém nemusí řešit různé komplikace se starými či přebarvenými čárami na silnicích, semafory, značkami, lidmi, přechody, nečekanými stavbami a před- měty a podobně. Ve vzduchu je více méně zcela neomezený prostor pro let a hlavně i manévrování s tím, že je k dispozici ne- ustále volný pohled do všech směrů, což se u průjezdu mezi budovami ve městě v klasickém autě nedá říci. Jakmile bude ve vzduchu více VTOLů, bude nutné, aby docházelo k automa- tické koordinaci autonomních systémů, což ale v té době už jistě budou součástí těchto platforem. Mohlo by to tak dovolit i poměrně hustou třeba i několikaúrov- ňovou leteckou dopravu, se kterou by si člověk neporadil a vůbec by mu neměla být dovolena. Investiční zátěž Zatímco Uber za celou svou éru vyvíjel primárně aplikace a procesy (auta jsou obvykle ve vlastnictví samotných řidičů) a i přes to potřeboval neustále nové in- vestice v řádu miliard dolarů, na mnoha místech byl i přes to ve ztrátě. Například v Číně to bylo přes miliardu dolarů ročně a proto se raději spojil s tamní rmou ve stejném oboru – DiDi. V případě Uber Elevate už ale není jen o nějakou aplikaci, ale i nákupu a provozu vlastních VTOLů, což bude znamenat obrovské nanční náklady. Otázka tak zní, jestli si Uber bude moci něco takového v masivním měřítku do- volit a hlavně jak to ovlivní jeho nanční výsledky. Je totiž jasné, že se bude jednat o dlouhodobou investici, která se v ide- álních podmínkách vrátí až po nějaké době a investoři jsou většinou velmi nedočkaví. Když vezmeme v potaz, že Uber už má ve svém segmentu obrovskou konkurenci po celém světě a už mu rozhodně nepůjde růst jako dříve, je to tak trochu sázka na budoucnost, která může ovlivnit chod a budoucnost celé rmy. K tomu stačí při- dat různé zákazy a legislativní problémy sdílené ekonomiky po celém světě, kterým musí čelit i Uber. Je tak otázkou, jestli tento způsob dopravy je opravdu tou budoucností, jak si Uber představuje, a který vychází z dáv- ných vědeckofantastických představ. Má totiž jednoho solidního odpůrce – Elona Muska. Podzemní tunely ElonaMuska I když na papíře vypadá vše krásně, není všechno růžové, jak to vypadá. Jedním z odpůrců husté letecké dopravy nad městem je například známý Elon Musk, který vede společnosti jako Tesla, SpaceX a řadu dalších. Podle něho není letecká doprava pro tato místa vhodná, protože zahrnuje několik problémů. Lidé se nebudou cítit moc dobře, když jim nad hlavami bude neustále létat něco o hmotnosti několika tun. Uber sice slibuje nižší hluk než v pří- padě helikoptér, stále však půjde o velmi slyšitelný hluk, který se bude minimálně rovnat automobilové dopravě, která bude navíc i ve vzduchu. Navíc je tento druh dopravy ovlivněn počasím. Všechny tyto neduhy se ale netýkají podzemních tunelů, kterých je Elon Musk velkým zastáncem a jejich nový typ se snaží stavět v rámci jeho nové společnosti e Boring Company. Elon Musk počítá s tím, že tunely budou malé a auta se v nich nebudou pohybovat samostatně pomocí vlastního pohonu, ale ze silnice na povrchu sjedou v rámci speciální plošiny vertikálně dolů a plošina s elek- tromotorem pak auto tunelem přenese rychlostí 200 km/h. To se velmi podobá rychlosti, kterou se budou pohybovat i zmíněné VTOLy. Protože tunely budou konstruovány i pro použití menších autobusů, lze takto efektivně dopravovat i více lidí. Elon Musk plánuje, že tyto tunely půjde používat i v kombinaci se stavbou Hyperloopu, což je kapsle pro několik desítek lidí, která se bude pohybovat rychlostí přes 1 200 km/h. Vzhledem k tomu, že zrychlování musí být postupné, aby se cestujícím neudělalo zle, lze ale toto řešení použít efektivně jen na delší tratě, například mezi velkými městy. Vzduch vs. podzemí Vzhledem k tomu, že si Uber myslí, že ekonomika postavená kolem letecké dopravy s VTOLy vychází dobře, mělo by toto řešení určitě vzniknout a teprve uvidíme, jestli se vše stihne do roku 2020. Jsou tu ale tunely Elona Muska, které jsou ve většině vlastností lepší. Nezbývá si tak počkat, jaké řešení vyhraje nebo zda nedojde k nějaké formě rozdělení dle typické vzdálenosti a použití. Oproti vrtulníku je VTOL s křídly mnohem efektivnější, což je v tomto použití kritické.

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk3NzY=