A-Z ELEKTRO zaří / říjen 2017

REDAKČNÍ ČLÁNEK září/říjen 2017 | A-Z ELEKTRO | 21 automobilů. Vzhledem k tomu, že většina z nich už zveřejnila plány na přechod, podíváme se na ně podrobněji. Tesla ukázala směr Elon Musk a jeho Tesla už od začátku vyvíjela čistě elektrický automobil, který používá Li-Ion baterii. Jak se ukázalo s novými Model S a Model X, pomocí dnešních technologií lze vytvořit elegantní elektromobil, který má slušný dojezd přes 500 kilome- trů na jedno nabití, neuvěřitelné vlastnosti jako je extrémní ticho a zrychlení, které závidí i ty nejdražší a nejvýkonnější supersporty na světě. Umístění baterie ve spodní části také znamená lepší stabilitu automobilu na vozovce a absence předního motoru a spousty dalších částí znamená větší bezpečnost, více prostoru a menší poruchovost. Tesla má v plánu uvádět stále nové modely, v nejnovějším případě to byl levný Model 3, příští měsíc to bude dokonce první elektrický kamion a dále bychom se měli setkat i s pick-upem a podobně. Do roku 2020 chce Tesla dosáhnout milníku jednoho milionu prodaných elektromobilů, což by se jí mělo celkem bez problému podařit. Volkswagen: kompletní elektrifikace všech 300 vozů do roku 2030 Největší automobilka na světě – Volkswagen Group, pod kterou patří značky jako Audi, Bentley, Bugatti, Lamborghini, Porsche, Seat, Škoda, Ducati, MAN nebo Scania, a která má 100 továren ve 27 zemích světa, čerstvě oznámila, že plánuje kompletní elektri- fikaci portfolia do roku 2030. Mělo by jít celkem o 300 různých modelů automobilů v rámci 12 značek, což je obrovské číslo. Nelze se tak divit tomu, že šéf VW ohlásil i rekordní in- vestici, která má tento plán uskutečnit. Jedná se o neuvěřitelných 84 miliard dolarů, přičemž jen 60 miliard do- larů půjde na výstavbu čtyř obřích továren na baterie, které bude stejně monstrózní, jako Gigafactory od Tesly. Do roku 2030 se očekává, že by baterie měly umožňovat jízdu až 1 000 kilome- trů na jedno nabití. Nejbližší milník je stanoven na rok 2025, kdy už chce mít Volkswagen v nabídce 80 elektromobilů a v rámci přechodů se tak setkáme ještě s řadou modelů, které budou hybridního typu – budou kombinovat spalovací a elek- trický motor. Mercedes: elektrické verze všech modelů do roku 2022 Další obří německá automobilka – Mercedes, která spadá pod Daimler, oznámila masivní přechod na elektro- mobily. Díky menšímu počtu modelů by celý přechod měl být o něco rychlejší než u Volkswagenu. Šéf Mercedesu zatím oznámil, že do roku 2022 by měly být všechny mo- dely dostupné i v elektrické verzi, což bude znamenat přípravu na kompletně elektrickou nabídku vozů. Celkem by mělo jít o 50 modelů, mezi kterými bu- dou i hybridní varianty. Značka Smart bude mít kompletní elektrifikovanou nabídku všech modelů už v roce 2020. Volvo: od roku 2019 budou všechny modely hybridní nebo elektrické Automobilka Volvo vzala přístup k elek- tromobilům trochu odlišně a oznámila, že od roku 2019 budou celou nabídku jejich vozů zahrnovat pouze plně elek- trické nebo hybridní modely. Během období 2019 až 2021 by mělo Volvo představit pět nových elektromo- bilů. Volvo chce tak velmi rychle přejít ze spalovacího motoru na elektromo- tory. Dle oznámení je v plánu, že se do roku 2025 podaří Volvu prodat milion elektromobilů. Jaguar Land Rover: do roku 2020 elektrický pohon ve všech modelech Velmi rychlou elektrifikaci chystá i výrobce automobilů Jaguar Land Rover, který plánuje, že do tří let budou všechny vyráběné modely plně elektrické nebo se bude jednat o hybridní verze, které budou kombi- novat elektrický motor se spalovacím motorem. Renault-Nissan: 12 elektromobilů do roku 2022 Pod uskupení Renault-Nissan patří nejen tyto značky v názvu, ale také například Dacia, Lada, Mitsubishi nebo Infiniti. V rámci těchto značek je v plánu do roku 2022 nabídnout celkem 12 nových elektromobilů. Zajímavostí je, že oba výrobci už do- hromady do této doby prodali přes půl milionu elektromobilů, i když se jedná o velmi jednoduché a malé vozy, které se nedočkaly přílišného rozšíření kvůli omezenému dojezdu. Stejně jako u ostatních výrobců je v plánu i nasazení zcela autonomní technologie řízení u 40 modelů a to do roku 2022. Zákazy spalovacích motorů po celém světě Automobilky musí na rychlý přechod tlačit nejen z důvodu konkurenčního boje a včasného zachycení trendu, ale také kvůli striktním omezením v oblasti emisí a kompletním zákazům používání spalovacích motorů ve vozidlech. Něko- lik zemí už stanovilo jasné podmínky a data, kdy restrikce začnou platit, takže automobilky mají čas na to, aby se spalovacích motorů zbavily v rámci celého portfolia modelů. Čína je největším automobilovým trhem, kde se za poslední rok prodalo přes 28 milionů automobilů. V mnohých hustě obydlených městech je už ale nyní ovzduší tak špatné, že město i v pěkném počasí vypadá, jako by bylo ponořené v husté mlze. Čína plánuje kompletní zákaz použití či prodeje spalovacích motorů, přesné specifikace a datum, kdy se tak má stát, ale ještě neozná- mila. Mezi informacemi se ale objevila zmínka, že je v plánu dosáhnout toho, aby 20 % prodaných automobilů v roce 2025 tvořily elektromobily či jiné varianty vozů používající obnovitelné zdroje energie. Ve výsledu to znamená přibližně 7 milionů prodaných hybridů a elektromobilů na čínském trhu už v roce 2025. Velká Británie a Francie stanovili zákaz prodeje benzínových nebo

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk3NzY=