A-Z ELEKTRO zaří / říjen 2017

REDAKČNÍ ČLÁNEK 22 | A-Z ELEKTRO | září/říjen 2017 dieselových automobilů do roku 2040, což je možná až zbytečně dlouhá doba. Skotsko je v tomto směru o trochu tvrdší a zákaz prodeje stanovilo už na rok 2032. Hon za levnými modely a bateriemi Podle posledních statistik za posled- ních sedm let mírně vzrostla cena elektromobilů, čemuž se ale nelze příliš divit. Tesla se totiž nejdříve soustředila na drahé modely a stejně tak tomu bude i u dalších výrobců, kteří nejdříve zapracují elektrické pohony a bateriové systémy u dražších značek a modelů. Důvodem jsou nejen zcela nové tech- nologie a výroba, ale také drahé baterie. Obojí se ale časem optimalizuje, stejně jako všechny ostatní technologické věci. Tesla už začala vyrábět levnější Model 3 a plánuje postavit další nové obří to- várny na výrobu baterií (Ggigafactory), které se významně podílí na snížení ceny baterií. Hlavním cílem je totiž dostat výrobu všeho na jedno místo a minimalizovat náklady na přepravu jednotlivých materiálů. Samozřejmostí je plně automatizovaná robotická výroba, kde člověk bude plnit funkci jen jako občasný servisní mechanik. S vylepšením technologií baterií a efektivnějších motorů se rovněž dočkáme postupně vyššího dojezdu a s tím souvisí i nové možnosti rychlého nabíjení. Kromě toho, že je možné efektivně dobíjet i přímo z vlastních zdrojů díky kombinaci solárních panelů a baterie (například Tesla Powerwall 2), lze nabíjet rychle i po cestě. Tesla i další společnosti plánují také výměnné systémy, které dokáží nahradit vybitou baterii za plně nabitou v řádu sekund či minut. Prav- děpodobně se tak dočkáme evoluce sou- časných „benzínek“, které se stanou místem výkonných nabíjecích stanic, přičemž některé větší poskytnou i automatickou výměnu baterií. Vzhledem k tomu, že elektřina je takřka všude, není problém s infra- strukturou, ale spíše s optimalizací rozvodů a rozmístění systémů pro velmi rychlé nabíjení ve stylu Superchargerů, které dokáží už dnes nabít polovinu baterie pro 250km jízdu za půl hodiny. Nesmíme ale zapomínat na to, že ve vývoji jsou i nové typy baterií, které zvládnou nabíjení třeba i do pěti minut, ale to je jen spíše ukázka toho, co nás čeká v budoucnu. Nová elektrická éra zamíchá se sou- časným trhem automobilových výrobců a hlavně společnostmi, které se točí kolem ropy a podobně. Čína je totiž poměrně rozhodnutá naskočit na rychle se rozjíždějící vlak, což jí může umožnit konkurovat USA a dalším trhům v ob- lastech, kde zatím byla pozadu. V rámci elektrifikace dopravy bude navíc mno- hem efektivnější a úspornější. V Číně se nachází řada výrobců automobilů, stejně tak výrobců baterií, což může hrát velkou roli v celosvětovém úspěchu. Čína dokáže vyrábět levně a efektivně a jak je vidět i u jiného „technologického“ zboží, zvládne se dostat na nové trhy a dobře konkurovat zavedeným hráčům. Podle průzkumu už v současnosti v USA 30 % lidí uvažuje o nákupu elek- tromobilu a lze očekávat, že toto číslo bude jen růst, protože výsledné náklady na provoz elektromobilu jsou výrazně nižší, než u modelů se spalovacím motorem. Obzvláště pokud si dokážete energii obstarat sami zdarma pomocí obnovitelných zdrojů energie. Pokud jde o celosvětové prodeje elektromobilů, meziroční růst je přibližně 60 %, což je sice zpomalení oproti minulému roku, ale velký nástup výrobců teprve začne.

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk3NzY=