A-Z ELEKTRO březen / duben 2018

MONTÁŽNÍ SYSTÉMY březen/duben 2018 | A-Z ELEKTRO | 73 E lektromobilita je rozhodující klíčovou technologií pro udrži- telný dopravní systém budouc- nosti. To, že E-Mobilita jde správným směrem je i politicky podporováno. Automobilový průmysl a jeho doda- vatelé však stále řeší dilema ohledně návrhu a projektového plánování výrobních a montážních systémů. Dal- ším největším problémem je neznalost počtu kusů a praktických hodnot. „Tento obor budoucnosti čelí kon- fliktu týkající se plánování montáž- ních systémů. Zvolenou techniku musí být možné flexibilně přizpůsobit rozší- řené kapacitě vyplývající z rostoucího množství, a to až do plně automa- tizovaného systému. Ale i současná montáž menšího počtu kusů musí probíhat při nejvyšším zabezpečením, protože – stejně jako v automobilo- vém průmyslu – chyby při montáži představují skutečné nebezpečí pro život a zdraví“, vysvětluje Jürgen Hierold, vedoucí prodeje společnosti DEPRAG SCHULZ GMBH u. CO Amberg. Požadavky E-mobility na proces montáže jsou: nejvyšší zabezpečení procesu pro bezpečnostní kompo- nenty, vysoká flexibilita při rozma- nitosti variant a cílený přípustný elektrostatický výboj použitých součástek zařízení (schopnost ESD). Kromě toho vyžadují tyto konstrukční díly montážní prostředí, které splňuje předpisy technické čistoty a vyhovující ergonomické aspekty. Tento souhrn musí zákazník ekonomicky splnit, což může být často potíž. „To, co se zdá zákazníkovi těžko řešitelné, můžeme ekonomicky rea- lizovat díky vlastním standardním součástím a řešením. Naše kompo- nenty jsou všechny vzájemně sladěny. Integrace běží hladce a není časově opožděná, na rozdíl od situace, kdy zá- kazník potřebuje technicky sladit sou- části od různých výrobců,“ vysvětluje Jürgen Hierold. Ve standardním pro- gramu společnosti mohou být vybrány všechny součásti, jako jsou: senzoricky řízené šroubováky, podávací systémy, portály nebo stojany pro kontrolu polohy, elektronika pro řízení a vyhod- nocování, kontrola výměny nástroje, jednotky Pick & Place atd. Specialisté automatizace společ- nosti DEPRAG nabízejí flexibilní montážní řešení pro všechny stupně, které mohou být přizpůsobeny aktu- ální situaci na trhu: od komponentů přes ruční pracoviště až po částečně nebo plně automatizovaná montážní zařízení. Tato flexibilita cíleně brání nejistotě plánování a kdykoli reaguje na požadované objednávky. Jednou z těchto záruk úspěchu je „inteligentní manuální pracoviště“, které může být flexibilně přizpůso- beno jakékoli ekonomické situaci a používá se především tam, kde se automatizace nevyplatí. To se týká především v oblasti E-mobility, ve které je obtížné předvídat vývoj produkce. Při montáži komponentů E-mobility je doporučené zvolit flexi- bilní montážní linku s inteligentními manuálními pracovními stanicemi, které kombinují ruční manipulaci s nejvyšší bezpečností procesu. U sešroubování prvků při výrobě vozidel jde zásadně o případy šrou- bování kategorie A podle normy VDI 2862. Zabezpečení procesu je nejvyšší prioritou a všechny kroky zpracování musí být zdokumentovány a sledovány. Platí to jak pro plně automatické sys- témy, tak i pro manuální pracoviště, která jsou vybavena portály pro řízení polohy vyrobené z vysoce kvalitních ocelových profilů. Ty přesně řídí šrou- bovací postup a zajišťují spolehlivé vertikální vedení EC-servo šroubováku. Pracovník je veden krok za krokem prostřednictvím šroubovací sekvence: Snímač aktivuje pro každou šrou- bovací polohu příslušné parametry šroubování, uvolňuje spojovací prvky, indikuje požadovanou změnu bitů pro polohu šroubu, sleduje sestavu šroubů a vyhodnocuje výsledky šroubování. Díky výškově nastavitelné pracovní ploše vytváří portál možnosti pracov- ního místa jak vsedě, tak vestoje. Pro podávání různých spojovacích prvků se používají podavače se zdviž- nou lištou. Jürgen Hierold: „Pro tuto oblast používáme podávací techniku, která splňuje kritéria tzv. technické čistoty. Na rozdíl od podavačů s vibrační spirálou se při přepravě spojovacích komponentů vytváří pouze malé tření. V místech, kde může dojít k tření, se na- víc připevní vakuové napojení. Škodlivé částice nečistot jsou do značné míry eliminovány odsáváním.“ DEPRAG je známý svou uživatelsky přívětivou řídicí a měřicí technikou, která řídí a dokumentuje montážní procesy. Osvědčený software „rozpo- zná“ různé velikosti a typy šroubů, přednastavené parametry a postupy utahování, které se mají používat

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk3NzY=