A-Z ELEKTRO listopad / prosinec 2025

38 | A-Z ELEKTRO | listopad/prosinec 2025 SPECIÁLNÍ KABELY, VODIČE A PŘÍSLUŠENSTVÍ Od signálu po energii: PRAKAB o inovacích a digitalizaci českých železnic Na jakých projektech dnes PRAKAB spolupracuje v oblasti železniční infrastruktury? Společnost Prakab dodává signální kabely pro železniční tratě už po několik desetiletí. Nejde však uvádět konkrétní projekty – jako dodavatel musí firma splňovat speciální certifikační požadavky a všechny kabely musí být schváleny pro dané použití. Prakab následně dodává produkty v potřebném množství a provedení. Až na výjimky přitom sám neví, na jaké konkrétní tratě jeho kabely směřují – typově jsou totiž pro všechny projekty shodné. Které vaše technologie považujete za nejzásadnější pro bezpečnost železnice? Zásadní jsou zejména kabely pro přenos signálu – bez správně „doručených“ povelů by žádné zařízení na dráze nemohlo fungovat. Stejně důležité jsou však i kabely, které zajišťují přívod elektrické energie. Bez energie, stejně jako bez signálu, železniční infrastruktura nefunguje. V podzemních drahách se už tradičně používají kabely, které kombinují vedení signálu i energie. Tyto kabely mají klíčovou funkci, a tomu odpovídá i jejich konstrukce a ochrana. V čem se železniční segment liší od oblastí energetiky či telekomunikací, kde také působíte? Zní to možná překvapivě, ale z hlediska kabelové techniky je železnice velmi konzervativní. Signální kabely, které se na některé tratě montují i dnes, mají své kořeny už v době parních lokomotiv. Nejde přitom o problém konkrétního provozovatele – podobná situace panuje napříč Evropou. Důvod je logický: zatímco v energetice vede kabel energii a v případě poruchy způsobí maximálně výpadek, v železniční dopravě je kabel součástí bezpečnostního systému. Jeho selhání by mohlo vést k havárii nebo ztrátám na životech. Proto se zde inovace prosazují pomaleji – co dlouhodobě funguje, mění se jen velmi opatrně. Železnice se digitalizuje – od signalizace po monitoring vlaků. Jak na tuto transformaci reaguje kabelový průmysl a PRAKAB? Digitalizace znamená především větší hustotu přenášených signálů a vyšší rychlost jejich přenosu. To částečně řeší optická vlákna, která však nelze využít všude. Prakab se proto intenzivně věnuje vývoji kombinovaných kabelů – nových konstrukcí, které spojují metalické a optické prvky, případně umožňují jejich vzájemnou součinnost v rámci kabelových tras. Jak zásadní změnu pro vás představuje přechod od signálních kabelů k odděleným optickým a silovým vedením? Z pohledu vývoje je třeba přizpůsobit konstrukci kabelů požadavkům provozovatelů tratí. Výrobně však tato změna není zásadní – jde spíše o konstrukční úpravy než o revoluci ve výrobním procesu. PRAKAB je lídrem v oblasti ohniodolných a ohnivzdorných kabelů. Jaká specifika mají tyto produkty v železniční infrastruktuře? Velmi významná. Často se zapomíná, že železnice nejsou jen koleje – jde o celou síť objektů, které mohou být ohroženy požárem: nádraží, sklady, stavědla, kolektory, trafostanice, depa či rozvodny. V těchto objektech by měly být v kritických rozvodech používány ohniodolné kabely, které chrání nejen technologie, ale i lidské životy. Kabely pro železnice nabízíte pod značkou PRAfoRail. V čem je tato řada výjimečná? PRAfoRail je inovativní řada kabelů, která kombinuje různé funkce – přenos energie i signálu. Novost však nespočívá jen v samotné kombinaci, ale i v konstrukčním provedení. Kabely leží často u tratí nebo v kolektorech, kde jsou vystaveny vlhkosti, výkyvům počasí, působení hlodavců, mechanickému poškození i vibracím od projíždějících „Železnice potřebuje jistotu. A tu zajišťují spolehlivé kabely,“ říká v rozhovoru o bezpečnosti, inovacích a digitalizaci tratí ředitel společnosti PRAKAB Pražská kabelovna, Ing. Tomáš Zieschang Ph.D.

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk3NzY=