SPECIÁLNÍ KABELY, VODIČE A PŘÍSLUŠENSTVÍ listopad/prosinec 2025 | A-Z ELEKTRO | 39 Více na www.prakab.com PRAKAB Pražská Kabelovna s.r.o. Ke Kablu 278 102 00 Praha 10 · Hostivař www.prakab.com vlaků. Vibrace přitom představují problém zejména pro optická vlákna. Nové kabely PRAfoRail jsou proto navrženy tak, aby všechny tyto nároky spolehlivě zvládly. Máte ambici s PRAfoRail proniknout i do projektů vysokorychlostních tratí v ČR? Ano, máme. A naše kabely dále zdokonalujeme právě s ohledem na specifické požadavky vysokorychlostních tratí (VRT). Jak se mění požadavky zákazníků v souvislosti s rostoucím důrazem na bezpečnost a odolnost vůči mimořádným událostem? Požadavky se vyvíjejí, ale základ zůstává stejný – spolehlivost a odolnost. Kabely musí obstát nejen při běžném provozu, ale i v extrémních situacích, jako je oheň či mechanické poškození. Tyto nároky však k železnici patří odjakživa. Co pro vás znamená spolupráce s Deutsche Bahn a jaké příležitosti otevírá? Deutsche Bahn je velký a náročný provozovatel tratí. Být jeho dodavatelem je pro nás prestižní záležitost i silná reference. Navíc řada zemí přejímá standardy DB, což nám usnadňuje dodávky i na další evropské trhy bez nutnosti rozsáhlých certifikací. V čem se liší požadavky západoevropských železnic od těch českých? Paradoxně, české železnice jsou v mnoha ohledech modernější a praktičtější. Západoevropské tratě často lpí na zastaralých technických požadavcích, které přetrvávají jen proto, že se je nikdo neodváží ze specifikací vyjmout. Na druhé straně je nutno říct, že západoevropské železnice se dlouhodobě připravují na budoucí inovace, a proto jsou jejich kabelové systémy složitější už v době, kdy nové technologie ještě nejsou běžné. České dráhy postupují pragmatičtěji – pořizují to, co je aktuálně potřeba, a s postupující modernizací přizpůsobují i technické požadavky. Jaké trendy budou podle vás pro železnici klíčové v příštích letech? Evropa čeká rozsáhlý rozvoj železniční infrastruktury – je to nezbytné, protože silnice už kapacitně nestačí. Kromě pokračující digitalizace tratí bude zásadním krokem sjednocení systémů. Evropa je rozdělena do mnoha menších států, a není dlouhodobě udržitelné, aby každá země měla vlastní systém řízení železnice. Pokud se má vysokorychlostní doprava skutečně vyplatit, musí být schopna jezdit z Istanbulu do Londýna, s krátkou zastávkou v Praze či Brně, a přitom si „rozumět“ se všemi systémy po celé trase.
RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk3NzY=