A-Z ELEKTRO červenec / srpen 2025

červenec/srpen 2025 | A-Z ELEKTRO | 17 Elektrotechnická asociace České republiky Zelený pruh 95/97, 140 00 Praha 4 Tel.:+420 736 255 657 E-mail: sojka@electroindustry.cz www.elektroindustry.cz VELETRHY, VÝSTAVY, KONFERENCE Vzápadní Evropě i Skandinávii je běžné, že firmy aktivně spolupracují se školami – formou stáží, odborných workshopů, společných projektů či duálního vzdělávání. V České republice se však tyto formy partnerství stále rozvíjejí pomaleji. Bariéry představují nejen rozdílné tempo a jazyk obou světů, ale často i chybějící systémová podpora nebo nedostatek času na obou stranách. Přitom právě propojení s praxí je klíčem k atraktivnímu vzdělávání. Studenti se potřebují setkávat s reálnými technologiemi, vidět smysluplné uplatnění svých znalostí a získat motivaci do budoucna. Firmy naopak mohou pomoci formovat studijní programy tak, aby odpovídaly aktuálním požadavkům trhu. ElectroJobs 2025: dobrá praxe propojení dvou světů Jedním z pozitivních příkladů tohoto trendu je konference ElectroJobs 2025, kterou pořádá Elektrotechnická asociace České republiky ve spolupráci s Ministerstvem průmyslu a obchodu. Akce proběhne 4. září 2025 v Praze a jejím cílem je právě propojení světa průmyslu a školství. Konference nabídne prezentace dobré praxe, příklady úspěšných projektů mezi školami a firmami, diskuse nad rolemi jednotlivých aktérů i prostor pro networking. ElectroJobs není pouze jednorázovou událostí – od svého vzniku se profiluje jako platforma pro dlouhodobé zlepšování spolupráce mezi vzděláváním a průmyslem, zejména v oborech jako elektrotechnika, automatizace či ICT. Účastníci si zde mohou navázat kontakty, sdílet know-how a začít spolupracovat na konkrétních projektech, které mají potenciál ovlivnit budoucnost technického vzdělávání v ČR. Co je třeba změnit? Aby se partnerství škol a firem stalo samozřejmostí, je nutná změna myšlení na obou stranách. Školy by měly aktivně vyhledávat partnery z praxe a nebát se otevřít své brány průmyslu. Firmy by si naopak měly uvědomit, že investice do vzdělávání je zároveň investicí do vlastní budoucnosti. Klíčové je rovněž zapojení státu – formou podpory duálního vzdělávání, dotačních programů či metodických doporučení. Budoucnost českého průmyslu se totiž nezačíná ve výrobní hale, ale ve školní lavici. A pokud chceme, aby z ní vyšli šikovní, motivovaní a připravení mladí lidé, musíme školám i studentům ukázat, jak reálně vypadá svět moderního průmyslu. Spolupráce je cestou – a akce typu ElectroJobs jsou důkazem, že ta cesta existuje. Aby se partnerství škol a firem stalo samozřejmostí, je nutná změna myšlení na obou stranách. Školy by měly aktivně vyhledávat partnery z praxe a nebát se otevřít své brány průmyslu.

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk3NzY=